فنجان شکسته

چای قندپهلویم آرزوست

کاش وقتی 20 ساله بودم می دانستم

کاش وقتی 20 ساله بودم می دانستم

نام کتاب : کاش وقتی 20 ساله بودم می دانستم

نویسنده : پروفسور تینا سیلیگ

مترجم و ناشر :

نشر میلکان : مینا صفری

نشر هامون : محمدرضا آل یاسین

نشر نیک فرجام : فروزنده دولتیاری

معرفی کتاب : امیررضا خانلاری

امتیازدهی مخصوص کتاب بوده و ارتباطی با متن این پست ندارد

کتاب مورد بحث در این پست با عنوان کاش وقتی ۲۰ ساله بودم می دانستم نوشته تینا سیلیگ دکتری عصب شناسی و استاد دانشگاه استنفورد و همچنین مشاور و کارآفرینی است که سعی دارد با ارائه آموزش به دانشجویان و مواجه کردن آن ها با چالش های گوناگون قدرت خلاقیت آن ها را افزایش داده و آن چه را که در مدارس برای موفقیت در کار و دیگر موقعیت های زندگی فرانگرفته اند با روش هایی علمی و خلاقانه به آن ها بیاموزد . نویسنده ایده مکتوب کردن تجربیات و آموزش های خود به صورت یک کتاب را از زمانی که فرزندش به ۱۶ سالگی رسید در ذهن پرورانده و علت نام گذاری کتاب نیز همین موضوع می باشد .

کاش وقتی 20 ساله بودم می دانستم - تینا سیلیگ.jpg

سیلیگ در ۱۲ فصل به مطالب گوناگونی پرداخته که از نظر او بایسته های موفقیت و به طور ویژه موفقیت شغلی و رسیدن به کارآفرینی اند. کتاب با خلاقیت و توانایی حل مسئله شروع می شود و سپس با بیان این که سیستم آموزش و پروش و مدارس در آموختن خلاقیت به دانش آموزان موفق نیستند از خواننده کتاب می خواهد روش های موفقیت در مدرسه و آموخته های کلیشه ای خود در این فضای آموزشی را به کناری بگذارد ، طرحی نو دراندازد و از نو بیاموزد. نویسنده در ادامه یکی از ملزومات خلاقیت یعنی هنجار شکنی و درهم شکستن مفروضات را فارغ از این که فرهنگی هستند یا ذهنی با مثال های مختلف بیان می کند و سعی دارد تا جای ممکن آن را آموزش بدهد . جسارت ورزی و شهامت در انجام کارها ، تعیین اهداف و نحوه رسیدن به آن ها نیز از دیگر موضوعاتی است که به آن ها پرداخته شده است . اصلاح روابط اجتماعی و کاری مسئله دیگری است که نویسنده بر آن تاکید می کند.  نحوه مواجه با شکست و همچنین ریسک پذیری حساب شده  به خوبی در این کتاب تبیین شده  است.  اصول مذاکره نیز تا حدی بیان شده گرچه خواننده را از سایر منابع آموزشی درباره فنون مذاکره بی نیاز نمی سازد . سود مرکب یا همان اثر مرکب که در کتاب معروف اثر مرکب دارن هاردی و کتاب برتری خفیف جف اولسون به تفصیل از آن سخن گفته می شود اجمالا مورد اشاره قرار می گیرد و در نهایت کتاب با ذکر چندین نکته دیگر به پایان می رسد.  

از نقاط قوت کتاب بهره مندی از گزاره های علمی به دلیل سطح بالای دانش نویسنده به عنوان استاد دانشگاه استنفورد و بهره گیری از مثال ها و داستان های ملموس بوده در مقابل از نقاط ضعف کتاب عنوان آن است که مهم ترین محور محتوای کتاب یعنی کارآفرینی را شامل نشده و ممکن است خریدار  را به اشتباه بیندازد و همچنین عناوین فصول چندان به خوبی نام گذاری نشده اند و از عنوان آن ها نمی توان محتوای فصل را به راحتی متوجه شد .

کتاب برای افرادی که قصد کارآفرینی  ندارند نیز در بسیاری از موقعیت های غیرکاری  قابل استفاده و مفید خواهد بود. 
این کتاب توسط نشر هامون و با ترجمه  محمدرضا آل یاسین و همچنین نشر میلکان با ترجمه خانم مینا صفری به چاپ رسیده و هر دو ناشر این کتاب را به صورت کاغذی و الکترونیکی عرضه کرده اند.  نشر میلکان در اپلیکیشن های طاقچه و کتابراه و نشر هامون در اپلیکیشن فیدیبو نسخه الکترونیکی را عرضه کرده اند . سایت دیجی کالا نیز نسخه های کاغذی این کتاب چاپ نشر هامون و همچنین نسخه دیگری با ترجمه خانم فروزنده دولتیاری و چاپ نشر نیک فرجام را به فروش می رساند.  
کاش وقتی 20 ساله بودم می دانستم نشر هامون.jpg
کتاب کاش وقتی 20 ساله بودم می دانستم نشر میلکان.jpg
کتاب کاش وقتی 20 ساله بودم می دانستم نشر نیک فرجام.jpg
دیدگاه  ها و نظرات متفاوتی درباره  کتاب توسط خوانندگان در اپلیکیشن های مختلف ثبت شده که غالب موارد دیدگاه ها مثبت بوده اما چیزی که قابل تامل می باشد نظرات منفی است که به دلیل تمرکز کتاب روی کارآفرینی ثبت شده و نشان می دهد جامعه ایرانی و جوانانش هنوز ضرورت کارآفرینی و اشتغال را کاملا درک نکرده اند  و متاسفانه مطالبی که درباره خوداشتغالی و کارآفرینی باشد برای عده ای جذابیت ندارد. 
همانطور که پیش تر گفته شد کتاب همه آن چه را که به یک فرد ۲۰ ساله باید آموزش دهد در بر نمی گیرد و بیشتر بر خلاقیت و کارآفرینی و موفقیت شغلی پرداخته است به همین جهت در پست های آینده کتاب ۱۰۱ سوالی که در ۲۰ سالگی باید از خود بپرسید معرفی می شود تا با آشنایی با آن اگر کسی علاقه داشت تهیه کرده و بخواند . علاوه بر این بسیاری از مثال های این کتاب به جوانان مربوط می شود و اگر فردی با سن بیشتر بخواهد محتوای این کتاب را بیاموزد پیشنهاد می شود کتاب این راهش نیست را مطالعه کند که در پست های آتی به طور کامل معرفی می شود.  
در ادامه چند سطر یا پاراگراف از متن کتاب آورده می شود :  
بیش تر اوقات داشتن اهداف بزرگ آسان تر از داشتن اهداف کوچک است . برای رسیدن به اهداف کوچک راه های خیلی مشخصی وجود دارد و بسیاری از راه ها ممکن است به خطا بروند اما معمولا با داشتن اهداف بزرگ ، منابع بیشتری در اختیار دارید و برای دستیابی به آن ها راه های بیشتری وجود دارد .
در کلاس های بزرگ ، معمولا به دانش آموزان سوالات چند گزینه ای با جوابی درست برای هر سوال داده می شود و برای امتیازدهی راحت تر ، باید این گزینه ها با احتیاط با مداد های شماره دو پر شوند . درمقابل در بیشتر موقعیت های خارج از مدرسه ، پاسخ های بسیاری برای هر سوال وجود دارد که بسیاری از آن ها به نحوی صحیح اند . متاسفانه این مسئله در کل دنیا اتفاق می افتد .
خطوط  موهومی پیرامون آنچه فکر می کنیم می توانیم انجام دهیم ، ترسیم می کنیم ، خطوطی که غالبا بیش تر از قواعدی که در جامعه در مقیاس بزرگ تر بر ما تحمیل می کند، ما را محدود می سازد . خودمان را به واسطه حرفه ، درآمد ، محل زندگی ، ماشینی که زیرپای ماست ، تحصیلات و حتی طالع بینی خودمان ، تعریف می کنیم . هر تعریف ما را درون مفروضات خاصی محصور می سازد ، درباره این که چه کسی هستیم و چه کاری می توانیم بکنیم .
دنیا به دو دسته آدم تقسیم می شود : یکی آن هایی که منتظرند دیگران به آن ها جواز انجام کارهایی را که دوست دارند بدهند و دیگری آدم هایی که خودشان این جواز را به خود می دهند .
ما تصور می کنیم ترک کردن نشانه ضعف است ، با این که در بسیاری از اوقات ، درست برعکس این است . گاهی ترک کردن شجاعانه ترین راه چاره است ، چون لازم است با شکست های خود رو در رو شویدو آن ها را علنا اعلام کنید . خبر خوش این است که ترک کردن به شما اجازه می دهد همه چیز را پاک کنید و از نو آغاز کنید .
شواهد مستدلی وجود دارد که نسبت میان موفقیت ها و شکست های شخصی ما ثابت باقی می ماند . بنابراین اگر موفقیت های بیش تر می خواهید ، باید بپذیرید که با شکست های بیشتر زندگی کنید .
بزرگ ترین متحد ابرکامیاب ها رخوت و کندی دیگران است .
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">