فنجان شکسته

چای قندپهلویم آرزوست

زندگی نامه ی محمدعلی دامغانی

زندگی نامه ی محمدعلی دامغانی
محمدعلی معلم متولد سال ۱۳۳۰، اهل دامغان، تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در دامغان و سپس در شاهرود و سمنان به پایان رساند.

وی تحصیلات تکمیلی را در دانشکده ادبیات و حقوق دانشگاه تهران تمام کرد و همزمان بهشعر و ادبیات و پژوهش‌های ادبی در زمینه بیدل‌شناسی روی آورد.

وی در زمینه شعر و موسیقی همکاری‌های مؤثری با واحدهای ادبیات، شعر و موسیقی حوزه هنری داشت و به نوعی در برخی از مهم‌ترین تحولات و رخدادهای این سه حوزه این نهاد فرهنگی، هنری دخیل بود.

مدیریت گروه ادبی رادیو، ریاست شورای شعر و موسیقی سازمان صدا و سیما و مشاور هنری ریاست صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از دیگر فعالیت‌های ایشان است.
از آثار علی معلم می‌توان به کتاب «رجعت سرخ ستاره» و سری کتاب‌های «گزیده ادبیات معاصر» که توسط نشر نیستان منتشر شده‌است، اشاره کرد.

علی معلم در زمینه بیدل‌شناسی و نیز شناخت ظرفیت‌ها و ظرافت‌های شعر خاقانی  دستی چیره دارد و برخی از درس گفتارهای وی درباره این دو شاعر از تلویزیون پخش می‌شود.

از ویژگی‌های شعر معلم می‌توان به ساختار منحصر به فرد و حماسی، استخدام وزن‌ها، اسطوره‌پردازی، ردیف‌های بلند، دشوارنویسی و به‌کارگیری واژگان مهجور و محلی و داشتن موسیقی درونی اشاره کرد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">